Steevens bestraat Dijkstraten Best

Kwaliteit bewijst zichzelf

 

Kwaliteit bewijst zich in de loop der tijd. Dat blijkt weer eens in het project Dijkstraten in Best. Wegenbouw Steevens uit Valkenswaard is daar al meer dan een jaar bezig met het straatwerk. Niet alleen de nieuwe delen maar ook de oudere delen liggen er heel strak bij en kloppen tot in detail.

 

Dijkstraten is een nieuw woongebied in Best. Fase 3 en 4 van het gebied worden woonrijp gemaakt door SEB-deelnemer Van den Elshout & de Bont uit Waalwijk. Die heeft er voor gekozen om zelf het grondwerk en riolering te doen en asfalt aan te brengen, maar om het straatwerk over te laten aan Wegenbouw Steevens. De twee bedrijven werken nauw samen en die samenwerking bevalt van beide zijden uitstekend. Steevens zet op dit werk alleen klein materieel in; mocht er zwaarder materieel nodig zijn dan springt Van den Elshout & de Bont bij. Voor het verdichten van de puinfundering maakt Van den Elshout & de Bont dan weer gebruik van de wals van Steevens. Personeel dringt samen koffie en trekt op als één geheel, vertelt uitvoerder Marco Jansen van Wegenbouw Steevens.

 

Eerste keer in Best

 

Wegenbouw Steevens is eveneens SEB-deelnemer. Het bedrijf werkt veel in Eindhoven en omgeving, maar het is de eerste keer dat het in de Gemeente Best werkt. Gemeente en bestratingsbedrijf moesten elkaar even leren kennen, maar al snel was de verstandhouding zeer goed, zegt Jansen. Dat heeft uiteraard vooral te maken met de geleverde kwaliteit. Die werd ook bewezen bij een audit van de SEB op het werk. Daarbij werd niet alleen gekeken naar de straten die het bedrijf nu onderhanden heeft, maar ook naar het werk dat al in de eerste fase van een jaar geleden werd opgeleverd.

Marco Jansen is duidelijk trots op het werk dat het bedrijf levert. Hij wijst graag op de details die wellicht niet iedereen op het eerste oog opvallen, maar die wel de kwaliteit van het werk laten zien. Het zijn juist die details die zorgen voor een strak beeld, maar ook voor veiligheid voor bijvoorbeeld fietsers. Tevens garanderen deze details een langdurig behoud van kwaliteit.

 

Goten in stelspecie

 

Jansen wijst onder meer op de goten langs de rijbaan en de manier waarop de kolken daarin verwerkt zijn. “Vroeger legden stratenmakers die 3 centimeter rond en veel stratenmakers doen dat nog steeds, maar kolken zijn niet zo rond. Wij kiezen voor 1,5 centimeter. Daarmee krijg je veel minder opstand langs de rand van de kolk. Dat is veel veiliger voor fietsers.”

De goten zijn in stelspecie geplaatst en zijn volledig onder de hamer gestraat. De basis van stelspecie maakt het extra belangrijk om ze direct zorgvuldig uit te voeren want achteraf zullen de stenen niet meer zakken en valt er weinig meer te corrigeren.

Dat Steevens het goed uitgevoerd heeft, blijkt wel in de straten die als eerste werden opgeleverd. “Die zijn al een jaar lang de enige toegangsweg tot de wijk. Daar rijden vrachtwagens en verhuiswagens over. En de goot heeft nog steeds voldoende klik. Terwijl de putten in de bestrating van de rijbaan nu inmiddels zo goed als vlak liggen, zoals je graag wilt.”

 

De hoek om

 

De rijbaan van de wegen heeft Steevens volledig machinaal gestraat. Opvallend is de manier waarop haakse bochten zijn gemaakt. Er is namelijk geen overgang of voeg te zien. Steevens heeft in één lijn doorgewerkt en is vervolgens haaks om verder gegaan in hetzelfde patroon. “Dat kan alleen als je dat van tevoren bedenkt en goed uitzet.”

Het werk kenmerkt zich dan ook door een heel strakke maatvoering. “Ik ben heel veel bezig met uitzetten. We beginnen met de grensbanden aan weerszijden van de rijbaan en voetpaden. Na het uitzetten plaatsen leerlingen de banden. Van daaruit moet je de verdere maten uitzetten. Dat komt heel nauw. We hebben weinig speling. De breedtematen van de voetpaden en de goten staan helemaal vast. Je kunt alleen wat opvangen in de rijbaan doordat we daar een gebakken steen gebruiken. Die is nooit helemaal maatvast.”

De rijbaan heet overigens een afschot van 2 procent. “De gemeente had 1 procent n het bestek staan, maar wij hebben geadviseerd om daar 2 procent van te maken. De rijbaan is daardoor iets voller.”

 

Rondingen

 

Bij het uitzetten besteedt Jansen veel tijd aan de diverse opgangen voor mindervaliden en aan de vele rondingen bij bochten en groenperken. “Je moet er heel goed over nadenken hoe je met je banden de juiste rondingen gaat maken en hoe je ze dan gaat zagen.”

Qua materialen is de woonwijk redelijk standaard. Waar de rijbaan wordt uitgevoerd met gebakken stenen, heeft de gemeente voor de voetpaden gekozen voor halve stoeptegels. De parkeervakken worden uitgevoerd in twee kleuren.

Bij het woonrijp maken verwijdert Steevens de noodbestrating die al drie tot vier jaar dienst heeft gedaan. Die was gemaakt met oude bestrating, die nu de puinbreker in gaat. “En bij datzelfde bedrijf halen wij weer puin voor het aanvullen van de fundering.”

 

Vak verstaan

 

Jan Steevens was nauw betrokken bij de audit die de SEB op dit werk uitvoerde. “Je kon duidelijk merken dat de auditor een oud-stratenmaker was. Hij had verstand van zaken en had oog voor details. Hij zag bijvoorbeeld dat de banden in dit werk in beton zijn geplaatst.”

Met de resultaten van de audit kon Steevens alleen maar tevreden zijn. De Gemeente Best vroeg kwaliteit op het werk en heeft die ook gekregen. “We schrijven graag in op werken, maar we willen vooral goed werk maken en het maximale er uit halen. Dan komt het vooral op de mensen aan die je hebt. Die moeten hun vak verstaan en kwaliteit leveren. Dat doen we al 38 jaar en daar zijn we trots op.”