De SEB, kwaliteit en de gezondheid van de straatmaker!

Aan het woord is Jan Steggink, lid van het College van Advies voor de Bestratingsbranche en eigenaar van Steggink Infra Uitvoering (Code Oranje), Buro Aardevol, Infra Advies Twente, Studio Sinvol en het Rusttheater in Reutum. 

Jan Steggink pleit ervoor dat bij opdrachtgevers het bewustzijn ontstaat dat het verkrijgen van een kwalitatief product STRAAT niet alleen (juist niet alleen) voortkomt uit goede materialen en vakbekwame straatmakers.

De invest in human capital, gaat veel veel verder de alleen de arbeidsomstandigheden. Juist je eigenwaarde, je kernwaarden, je zielsmissie, je passie voor het vak, je achtergrond en komaf, je jeugd, en je rugzakje dat je je hele leven meedraagt, je geconditioneerde omgeving, je eigen aangelegde “karrespoor”, hoe je denkt dat iets moet zijn zijn van een veel groter belang. Juist deze skills dienen te worden omgezet om  ‘waarde’ te creëren  Dit is waar Jan Steggink het om te doen is. Oprechte aandacht voor jezelf als voor de ander!

Een goede balans in de gezondheid van de straatmaker. Al vind Jan Steggink dat de term Straatmaker de lading al lang niet meer dekt.

Hij noemt zijn jongens: “Makers van mobiliteit” immers bestaan hun werkzaamheden uit veel meer dan enkel een straatje erin tikken! En ook voor de jeugd is het velen malen aantrekkelijker om maker van mobiliteit te worden dan straatmaker. Gezien de oude beelden die dit oproept en het imago wat er aan kleeft! Vroeg uit de veren, zwaar werk, hard werken en veel en vaak overwerk of “beunhazen” om rond te kunnen komen. Daarnaast zijn ze zich onvoldoende bewust van hun voedingspatroon, ze eten volgens de 3 V’s: Veel, Vaak en Vet! En het merendeel rookt ook nog steeds. Hier hebben de jongens ondersteuning bij nodig: een voedingsconsulent, vitaliteitcursussen, verslavingscoach etc.

Mijn nieuwe (Straat) Maker van Mobiliteit, is zich bewust van zichzelf en kiest voor het professioneel vakmanschap! En juist dat willen we onder steunen bij de SEB. Daar staat Jan Steggink voor.

Als deze Makers van Mobiliteit goed in hun vel zitten en de randvoorwaarden duidelijk zijn (de vele aspecten en functionaliteiten van straatwerk) creëren zij een prachtig meervoudig toegevoegde waarde aan onze openbare ruimte met een hoge kwaliteit waar zij TROTS op zijn. Ze werken vanuit de 3 H’s : Hart, hoofd en met hun handen, zodat er is sprake van een prachtig eindresultaat, de funfactor weer terug komt en ze weer fluitend weer naar het werk gaan.

Jan Steggink Infra vertaalt dit in het wiel van volmaakte gezondheid.

Deze bevat vijf spaken: fysiek, mentaal, emotioneel, spiritueel en materieel. Bij het Rusttheater vind je hiervoor de tools. Belangrijke opdracht voor de (straat) Maker van mobiliteit is zich te richten op de as van dit wiel, dan rolt het wiel soepel langs het ‘levenspad’ zowel op je werk als thuis, 24/7. Want zoals mijn opa vroeger zei: ait in hoes nig in veur mekaar hebt, dan heit nense veur mekaar! 

Op deze wijze kan enorm veel sociale meervoudige toegevoegde waarde worden gecreëerd waardoor de economie in balans komt. Maar het lastige, probleem is dat we nog steeds/vaak geen passend uurtarief of offerte kunnen schrijven. De (lokale)overheid besteed nog steeds aan op laagste prijs en al onze hoofdaannemers gaan er laag en scherp in. Waardoor de bestratingsbedrijven op voorhand worden gevraagd om te scherp mee te schrijven (of niet) en selecteren ze hun onderaannemer in plaats van hun  ‘Partner’.Ze selecteren dan niet op de skills & wills maar op de laagste prijs. Dit kan anders. Willen wij een kwalitatief product STRAAT, dan zal ook de hierboven genoemde waarde moeten worden meegenomen in de prijs. De opdrachtgever, die dit doet, is zich bewust van zijn maatschappelijke rol en stimuleert een gezonde en vakbekwame Straat(maker) van de Mobiliteit een kwalitatief product STRAAT af te leveren. Om vervolgens samen te zoeken naar organisaties/overheid die ons hierbij kunnen helpen of ondersteunen.